torsdag 15. november 2007

Streik x 2







Her er det (igjen!) full streik. Denne gangen var jeg så heldig å være innvolvert av TO streiker; en mot privatisering av universitetene, og den andre mot lavere pensjonsalder (er ikke helt sikker..). Den siste er en generalstreik av firmaet RATP, det største firmaet som sørger for metroen, bussene, trammen (trikken) og noen rer'er. Det vil si at det er heller vanskelig å komme seg rundt i Paris, da flere linjer er stengt eller sterkt redusert... Dere ser hvordan det er på metroen: enten hel øde eller som sild i tønne!


Universitetet som jeg går på, Nanterre, er alltid det universitetet som går foran i streiker, oppgjør/opprør og det skal lite til for at studentene der samles til streik/demonstrasjoner. På både mandag og tirsdag var det så mange demonstranter der, at politiet kom og bokstavelig takt kastet folk bort, og brukte balltre.. Jeg har aldri vært borti noe liknende... Vi har liksom ikke den samme opprørsånden i Norge som her. Mange bygninger har også vært stengt som følge av demonstrasjonene. På tirsdag ville jeg likevel forsøke å komme meg på forelesning på universitetet. Jeg var heldig; bygningen var ikke blokkert, og både elever og læreren var til stede. Men etter en halvtime måtte jeg gå, fordi jeg hadde et møte med koordinatøren min i en annen bygning. Der var det kun én inngang i bruk (trodde jeg), men da jeg kom nærmere, skjønte jeg fort hvorfor alle sammen stod utenfor, da også den inngangen var stengt. Jeg gikk helt inntil dørene, og så at det sto minst 7 uniformerte menn der, og passet på at ingen kom inn. Plutselig begynte alle rundt meg å mumle ett eller annet kamprop, og de kom nærmere, og ropte høyere og høyere. Jeg løp instinktivt bort og ut av massen med demonstranter og så på det hele på avstand; alle slo på dørene, skrek, og det var til og med en som blåste i et slags rør. Da tv kom, gikk jeg.. Det var en ren forestilling... Heldigvis så jeg noen som skulle til å gå ut et annet sted, og da de gikk ut, smatt jeg inn. Jeg traff koordinatøren, og fikk signert "learning agreement"-kontrakten og erasmus-papirer.

Da jeg gikk tilbake for å fortsette timen i den andre bygningen, kom jeg akkurat 5 min for sent. For da var akkurat ALLE bygningene på hele universitetet blokkert.. Makan. Så de siste to dagene har jeg lest og gjort oppgaver her hjemme, for om jeg i det hele tatt kommer meg til Nanterre, så er alt stengt.. Men, jeg får jo også tid til å gjøre andre ting da :)




PS: Bildene er tatt fra forrige streik, men situasjonen er den samme. Jeg går ikke frivillig inn i det virrvarret en gang til...

Ingen kommentarer: