torsdag 1. november 2007

Rue Libre & Île St-Louis






















Forrige lørdag var det et stort arrangement foran Hotel de ville, "Rue Libre" (=åpen/fri gate), og hvert kvarter kom det nye artister ut på plassen. Dette samlet både gamle og unge, og vi ble underholdt av sjonglører, komikere, skuespill osv. Det var en stor begivenhet, og jeg kan vanskelig se for meg at det hadde blitt arrangert noe liknende i Norge...

Her en kveld gikk vi ut for å gå på gratis jazzkonsert. Stedet ligger på en øy i Seinen som heter Île St-Louis (ikke den som Notre Dame ligger på, men den andre). Men da vi kom frem, var det stengt siden det er Toussantes (allehelgensdag), og noen har ferie hele uka. (Vi studenter har fri én dag.) Vi fikk til gjengjeld en fin spasertur langs elva, og selv om det var litt regn i lufta var det magisk å se alle bygningene opplyst på kvelden. Se eksempelvis Mara og Silvia foran Notre Dame, Mara som skuer utover elven, med Panthéon i bakgrunnen. Det var morsomt å gå på windowshopping...

Når det gjelder studiene, jobber jeg med vidt forskjellige ting for tiden. I timene med muntlig fransk (alle erasmusstudenter må følge språkundervisning i tillegg til studiene) skal vi i desember ha en presentasjon om kjernekraft, og i faget som heter "psykologi, uvikling og utdanning" (développement et éducation) jobber vi i grupper hvor vi skal forsøkeå finne den psykologiske profilen til en baby. Jeg var så heldig å komme på gruppe med en litt eldre dame som kjenner en baby (hvordan skulle jeg egentlig "funnet" en baby som erasmusstudent?) i tillegg til ei jente som er ca på min alder. Det faget som omhandler hvordan helse og psykologi hører sammen er kjempeinteressant. For tiden jobber vi med stress, burnout og konsekvenser av dette. Det er en god følelse å kjenne at jeg er godt i gang..

Nå gleder jeg meg til søndag, for da kommer Einar på besøk og blir helt til torsdag :)

Ingen kommentarer: