mandag 7. januar 2008

Tilbake i Paris






















Så var jeg tilbake på fransk jord. Da det ikke var noen fly som verken lettet eller landet på Kjevik på lørdag, ble jeg ombooket til et fly som gikk søndag 1820 via København og til CGD klokken 2205. På begge flyene fikk jeg strålende service; med gratis mat, varme rundstykker, sjokolade til kaffen og middag. Jommen hadde de ikke satt meg på Economy Extra. Finfint! Flyet var litt forsiket (ca en halv time – ingenting mot 4 timer som på vei opp!), men det gjorde ingenting. Jeg begynner jo å bli ganske godt kjent på flyplassen, så det tok ikke lang tid før jeg satt på RERen på vei ”hjem”.

Turen fra Kjevik til Norske hus, var bare en stor herlig følelse. Som sagt var jo flyturen helt topp, og det var artig å merke at jeg i løpet av turen omstilte meg selv automatisk til fransk modus; plutselig måtte jeg ta meg selv i å tenke på fransk.. Det var så morsomt å se alt igjen, alle bygningene, de grønne neonlysene på trikkestoppene, sitte på metroen med lukkede øyne og si navnet på neste stasjon inni meg – og vite at jeg hadde rett. Det var en lye lettere (bokstavelig talt, kofferten min veide kun 4,8 kg!) reise denne gangen enn første gang jeg satt på flyet til Frankrike. Det var deilig å kjenne at man er trygg på hva som går en i møte – selv om det for det meste er eksamener som gjenstår. Selv om jeg kom der nesten kl 0100, banket jeg på døren til Alessandro, Nora, Nino og Mara for å gi de en klem. Det var så godt å se dem igjen… Gullfiskene har faktisk overlevd jula – begge to :)

I dag har dagen gått med til tøyvask, betalig av husleie, handletur på Franprix og forelesning. Det tar litt tid å omstille seg fra feriemodus til ”full kons” før eksamen, og når det i tillegg var ny lærer som egentlig ikke var lærer og som skulle snakke om et emne som ikke har noe med den oppgaven jeg skal skrive i det daget – så gikk jeg etter to timer for å bruke dagen på noe mer fornuftig. Faktisk, ble dette ”fornuftige” å ta seg en middagslur, for jeg var helt skutt.. Men i morgen tenker jeg at toppformen kommer snikende tilbake….

Uansett har juleferien hjemme tydeligvis gjort godt for kropp og sjel (har lagt ved noen bilder som bevis), og nå er det jo bare fire uker til jeg kommer hjem for godt – 8 februar står jeg klar til pick-up på Kjevik :)

Ingen kommentarer: