onsdag 16. januar 2008

Père Lachaise og Notre Dame
















På lørdag var jeg så lei av å lese, og tillat meg å legge alt som heter studier til side for en rusletur i Paris. Jeg hadde lenge hatt lyst til å se litt av den kjente kirkegården som ligger i det 20. distriktet; Père Lachaise. Den største kirkegården ble opprettet av Napoleon den 1. i 1804, og etter at Molière og la Fontaine ble bisatt på nytt her, ble kirkegården veldig attraktiv. Den er oppkalt etter jesuittmuken som hadde vært Ludvig 14.s skriftefar. De mest kjente personene som ligger begravet her er blant annet Jim Morrison, Edith Piaf, Gertrude Stein og Oscar Wilde. Hertil tok jeg altså turen. Det var fint vær og ikke for kaldt, og jeg fant virkelig roen blant alle kapellene og blomstene. Når sant skal sies, var jeg der ikke lenge, og gikk heller ikke for å se noen av de kjente gravstedene. Dessuten er kirkegården enorm, og jeg ville ikke være der altfor lenge.

Jeg gikk videre, eller rettere sagt satte meg på metroen. Jeg savnet havet, og det nærmeste man kommer er jo Seinen. Så jeg hoppet av på Île de la Cité (øyen Notre Dame ligger på), og gikk mot elva. Det var skumring, og det var flott å se alle lysene lens elva, Notre Dame herself, og alle som var ute i samme ærend som jeg. På den ene broa satt det to stykker; en som spilte akustisk gitar, og en som sang. Sammen fremførte de sånne rolige og inderlige sanger, som gjorde at jeg måtte sette meg på nærmeste benk. Rett foran meg, så jeg en lang rad av store krittmerker, og like etterpå kom det en fyr på rulleskøyter, og satte ned små plastkopper opp-ned på de oppmerkede plassene. Så var showet i gang: tre rulleskøyte-akrobater viste frem sine kunster ved å kjøre slalom på alle mulige måter gjennom disse rekkene - uten å velte koppene. Det var kjempestilig å bli underholdt, med Notre Dame ved min side, på en bro over Seinen midt i Paris :)





Ingen kommentarer: