fredag 14. september 2007

Siste nytt

Hei alle sammen!
Nå hadde jeg skrevet tidenes lengste innlegg, og så forsvant hele greie. Vi pøver en gang til.

Nå har jeg akkurat gjort siste finpuss på oppgaven jeg har skrevet på i det siste. Jeg har skrevet en 5 siders oppgave om hvilke påvirkninger/forskjeller tunnelen (under den engelske kanal) har forårsaket i boligmarkedet i Caen. Det vil si at jeg har intervjuet en del meglere og folk her i byen, for å finne ut hva som har forandret seg etter at tunellen ble åpnet i 1994. Hvis dere vil lese oppgaven, kan dere bare sende mail, så sender jeg den som vedlegg :) Oppgaven skal ligge til grunn for den muntlige eksamenen jeg skal ha i neste uke. Jeg skal også ha en 4 timers skriftlig eksamen. Jeg ble veldig glad da jeg fant ut (etter at jeg hadde begynt påkurset) at jeg faktisk får 10 studiepoeng for dette kurset. Det vil si at jeg skal ta 40 p dette semesteret...

Ellers, så går jeg den siste uka på kurset i møte. Det har virkelig gått fort. Fordi jeg helt fra starten av kurset har vært innstilt at dette "bare" er et kurs før jeg fortsetter i Paris, skal det bli litt deilig og komme seg videre. Det er bare 8 dager til jeg skal treffe Einar igjen, og før vi skal ha ferie sammen i nesten 2 uker hos Inger og David og noen dager i Paris. Det blir deilig å endelig slape helt av!

Dette kurset har virkelig vært intensivt og varierende. Vi har hatt noen lærere som er helt fantastiske, og noen som er helt ubrukelige. På 1 mnd har vi vært gjennom omtrent ALT innenfor fransk grammatikk, lytteforståelse, øvs på uttale, vært på en del ekskursjoner, skrevet oppgave, hatt to muntlige framførelser (jeg har presentert to avisartikler om genmodifisert mais, og det siste innen kreftforsking), og løst uendelig mange grammatikkoppgaver. I tillegg kommer alt papirstyr; krangling med lånekassen, anskaffelse av fransk telefon, finne bo i Paris, bli kjent i ny by osv. Men ALT dette inngår faktisk i pensum da kurset heter Fransk som redskapsfag. :)Da er det i hvert fall deilig å ha sitt eget sted å bo, og at jeg kan gjøre akkurat som jeg vil...

I det siste har jeg vært litt syk. Jeg tror jeg har blitt matforgiftet da jeg nesten sammenhengende som i ett døgn, var kald, kastet opp og ikke hadde appetitt. Men nå er jeg endelig helt friskt, og har allerede tatt igjen tapt tid ;) Det er vel sånn som hører med...

Jeg hadde selvsagt tenkt å legge ut en masse bilder, men den funskjonen var plutselig forsvunnet... dere merker fort når jeg har løst problemet...

Jeg håper alle sammen har det fint hjemme! Send meg gjerne mail.
Stor klem til alle!

Ingen kommentarer: